Aktualności

SWISS AeroSHARK
2022-10-27


Wystartował pierwszy B777-300ER z technologią AeroSHARK


W połowie października 2022 roku wystartował pierwszy B777-300ER linii SWISS, który wykorzystał technologię AeroSHARK. Lot pasażerski został poprzedzony lotami testowymi na początku września. Za nowe rozwiązania odpowiada Lufthansa Technik i BASF. AeroSHARK jest folią powierzchniową, imitująca strukturę skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, a te z koleii pozytywnie wpływają na zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2.



Oszczędność i ekologia


Do zmodyfikowania boeinga B777-300ER pod kątem AeroSHARK potrzeba było ok. 950 m2 żebrowanej folii powierzchniowej. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją dwutlenku węgla wyniosły ok. 1,1%. Linie SWISS szacują, że dla operacji boeinga B777-300ER oznacza to roczne oszczędności rzędu 400 ton paliwa i ponad 1,2 tys.ton CO2. Jak tylko potwierdzone zostaną wyniki nowej technologii, kolejne B777 otrzymają modyfikację AeroSHARK. Linie SWISS i Lufthansa planują, aby ich wszystkie B777F i B777-300ER były sukcesywnie wyposażane w AeroSHARK.



Mapa strony | Polityka prywatności | Ochrona danych osobowych | Nota prawna